Slik blir du kvitt oppblåst mage

Det er ingen god følelse når du kjenner at buksen strammer, og du kjenner deg oppblåst og full av vann. Så hva skyldes dette og hva kan du gjøre?

Stress, mat du ikke tåler så bra og ujevne måltider kan føre til at vi føler oss oppblåst. Det kan også være en overgangsfase om du nettop har gjort endringer i kostholdet ditt, eller skyldes hvor du er i syklusen din. Så det er viktig å huske på at det ikke trenger å være noe du har gjort. Men når det først skjer, hva kan du gjøre for å komme deg i balanse igjen?

11 tips som kan hjelpe deg:

  1. Start dagen med 1/2 presset sitron i et glass varmt vann, alternativt sammen med 1 ss eplecider eddik. Om du føler deg oppblåst i løpet av dagen så kan det også hjelpe å drikke et glass vann med litt presset sitron i, som en akutt lindring.

  2. Kjøpe Bitterstern på helsekost og blande noen dråper i et glass vann.

  3. Drikk te. Gjerne peppermynte te, grønn te eller urte te. 

  4. Tygg maten godt og ta deg god tid til måltidene dine. Magen din har ikke tenner og trenger derfor at maten har blitt tygget godt, slik at den kan fordøye maten du spiser på en mer optimal måte.

  5. Kutt litt ned på havregryn, hvitt brød og pasta, om du spiser dette til flere enn ett måltid hver dag.

  6. Kutt ned på sukker og raske karbohydrater. Bruk frukt, bær, grønnsaker, potet og potetlomper som karbohydratkilde i stedet. Bare vær litt obs på mengden råe grønnsaker. Mange blir oppblåst av det, om de ikke er vant til å spise så mye av det.

  7. Reduser saltforbruket i maten og velg andre alternative måter å smaksette maten. Lager du all mat fra bunnen av har du mer kontroll på mengden salt du får i deg.

  8. Vær i aktivitet. Dette er gull for fordøyelsen din!

  9. Drikk mere vann, ironisk nok.

  10. Kutt ned på kunstig søtning. Styr helst unna alt som er sukkerfritt, som tyggis, pastiller og sukkerfritt godteri! Velg naturlige alternativer i stedet.

  11. Kutt ned på drikke med kullsyre, da dette gjør at du svelger mye luft.

AdobeStock_207128343.jpeg

I tillegg er det lurt å finne ut hvilke matvarer du reagerer på, og ikke klarer å fordøye like bra, så du kan kutte ned på disse i en overgangsfase. Om du i tillegg gjør noe for å ta vare på tarmen din hver dag, så vil du fordøye maten lettere og få en glad mage i balanse.

Det er også viktig å nevne at mitt viktigste tips er først og fremst er å roe ned. Stress påvirker fordøyelsen vår negativt og skaper ubalanser i kroppen. Prøv å gjøre noe for å koble av i hverdagen din, som avspenning, meditasjon eller sex (oh yes, funker som bare det!). Det vil påvirke fordøyelsen din positivt, som gjør at du vil føle deg fresh fra innsiden og ut.

Torunn_684.jpg